keskiviikko 29. tammikuuta 2014

UMK-finalistit 2014 - arviot esityksistä

Uuden musiikin kilpailun finaali käydään lauantaina 1.2. ja päätin tehdä myös omat arvioni tämän vuoden finalistien kappaleista ja esityksistä. Esiintyjät kappaleineen ovat tässä listauksessa jonkinlaisessa mieleni mukaan tehdyssä paremmuusjärjestyksessä. Kaikki UMK:n kappaleet ovat kuunneltavissa postauksen lopun Spotify-listasta, mukana ovat myös jo pudonneet neljä kappaletta.

Koska kyseessä on pieni maa ja joku saattaa tällaistakin vaatimatonta musiikkiblogia päätyä lukemaan, niin tahdon vielä todeta, että en halua mitenkään lannistaa aloittelevia artisteja, sillä kaikissa näissä kappaleissa on myös hyviä juttuja, ja kun niitä kehittää eteenpäin, tulevaisuudessa on mahdollisuus menestykseen! Näiden kannustavien sanojen myötä siis itse arvioihin.

1. Softengine - Something Better


(Kuva: YLE)

Kyllä, tämän haluaisin itse nähdä Kööpenhaminassa UMK-voiton myötä. Pojilla on soitossaan mukavaa nuoren bändin energiaa ja spontaanin oloista meininkiä, mutta myös huomattava määrä osaamista jo tässä vaiheessa. Kappale on genreltään hieman vaihtoehtoisempaa rockia, mutta erityisesti siinä on hienoja melodioita. Tämä on niin positiivinen asia aina UMK:ssa mukana olevalla artistilla, että sitä on syytä hehkuttaa ihan erikseen. Kappaleessa on oikeasti tarttuvia elementtejä (erityisesti c-osa iskee mahtavalla tavalla), mutta silti ratkaisut eivät ole missään nimessä helppoja, vaan on uskallettu kokeilla ja käyttää kaikkea osaamista mitä löytyy, niin soiton kuin laulunkin suhteen. Myös esiintyminen on nyt jo pätevää, tosin heidän puolestaan saattaa hieman joutua jännittämään, ettei ramppikuume pääse nuorilla kavereilla iskemään 100 miljoonan katsojan eteen päädyttäessä.

2. MIAU - God/Drug


(Kuva: YLE)

MIAUn kohdalla todella monet tekijät ovat kunnossa. Bändin asenne vaikuttaa hyvältä, esiintyminen nyt jo varmalta ja paranee koko ajan, he näyttävät lavalla hyvältä. Yhtyeen soitto myös toimii. Tästä kappaleesta en ole kuitenkaan niin varma kuin Softenginen tapauksessa, mikä johtuu juurikin niistä melodioista, tässä tapauksessa niiden puutteesta. Taustamelodia on toimiva ja kiinnostava ja sitä olisi mielestäni voinut tuoda enemmän pintaan, jotta kappaletta pystyisi vaikka tanssimaan sen tahtiin. Laulumelodiat jäävät kuitenkin turhan mitäänsanomattomiksi. Kitaran rankemmasta käytöstä kappaleen loppupuolella pidän paljon. Hieman liikaa epävarmuustekijöitä siis, mutta hyvä kakkonen.

3. Mikko Pohjola - Sängyn reunalla


(Kuva: YLE)

Tämä nousi mustana hevosena itselleni suosikkien joukkoon. Aluksi olin sitä mieltä, että kappale ei jää mieleen ja on turhan hiljaista hissuttelua, pianomelodiasta tosin pidin heti ensikuulemalla. Yhtäkkiä muistaakseni toisen kuuntelun jälkeen huomasin hyräileväni kappaletta, ja seuraavan kerran jälkeen se jäi jo päähäni soimaan. Mikko Pohjolan laulutapa kuulostaa miellyttävältä. Myös kappaleen sanoituksen sisäistettyäni tämä vaikutti uudella tavalla. Onhan näitä tästä teemasta kirjoitettuja kappaleita ilmestynyt suomalaisessa popmusiikissa viime aikoina, mutta miesartistin esittämänä näitä ei ole juuri osunut korvaan. Kappaleen hienot nyanssit tulevat esille uusien kuuntelujen myötä yhä paremmin, mutta euroviisukontekstia mietittäessä en kyllä tätä välttämättä niihin kisoihin haluaisi. Toivon ehdottomasti artistille menestystä, ja tämä kappale ansaitsee päätyä radiohitiksi, hyvässä mielessä.

4. Hukka ja Mama - Selja


(Kuva: YLE)

Monen kaverini mielestä MIAU on se hipsterien suosikkibändi näissä kisoissa, itse ehkä mieltäisin Hukka ja Maman vielä enemmän tälle osastolle. Selja on hieno sävellys ja bändin rentoa musisointia on todella miellyttävä kuunnella. Laulumelodioissa on tehty vähintäänkin, sanoisinko, omaperäisiä ratkaisuja. Paikoitellen puheenomainen laulu jää toisaalta mieleen, toisaalta taas kuulostaa turhankin erikoiselta. Mies- ja naislaulajan duetto loppupuolella kuulostaa hyvältä. Akustinen, haikea mutta hyväntuulinen pop kyllä toimii, mutta meininki on joissain kohdissa ehkä liiankin kotikutoisen oloista.

5. Lauri Mikkola - Going Down


(Kuva: YLE)

Lauri Mikkolalla taustabändeineen ja -laulajineen on esiintyminen kunnossa ja laulu kulkee hyvin. Kappale kuulostaa ihan kivalta. Homma vaikuttaa hyvältä paperilla, mutta lopputulos vaan jää omissa tykkäysmittareissani jotenkin puolitiehen. Ehkä se johtuu kappaleen lievästä siirappisuudesta ja siitä, ettei musiikkityyli ole sitä omintani. Jos tämä lähetettäisiin viisuihin, missään nimessä ei häpeämään joutuisi. Mutta en tästä kovin innoissanikaan tulisi olemaan.

6. Hanna Sky - Hope


(Kuva: YLE)

Tässä kappaleessa on ihan siistejä juttuja. Sekä soittimilla että laululla luodaan hyviä melodioita. Mitään punaista lankaa en kyllä tästä löydä. Erilaisia osioita toisensa perään. Millainen se kertosäe olikaan, mikä näistä oli se? Monessa kohtaa kyllä ajattelee, että tämähän kuulostaa hyvältä. Sitten pitääkin ihmetellä jo seuraavaa osiota ja se unohtuu. Esiintyminen ilmentää kappaletta kyllä täysin kaikkine kieppumisineen, niin hyvässä kuin pahassa. Yritystä on kuitenkin paljon, ja eri tavalla koottuna tästä varmasti saisi hyvän paketin.

7. Madcraft - Shining Bright


(Kuva: YLE)

Madcraft kärsii tässä kisassa siitä, että mukana on se toinenkin rock-yhtye, johon vertailtaessa vetää nyt lyhyemmän korren. Yhtyeen punkahtava rock kuulostaa sinänsä ihan mukavalta. Simppeliä ja mukavan iloista menoa. Wo-o-o-oo-osiot mukana ja silleen. Tästäkään ei kuitenkaan ole oikein innostamaan.

8. Clarissa feat. Josh - Top of the World


(Kuva: YLE)

Tämä puolestaan on sitä eniten euroviisuja silmälläpitäen tehtyä musiikkia ja esiintymistä. Koreografiat ovat tarkkaan mietittyjä, tyylinä on euroviisukliseinen diskopop, jota voi verrata mm. viimevuotisten kisojen Cascadan Gloriousiin. Sanoituksia myöten kaikki tuntuu laskelmoidulta. Kappale ei sinänsä tanssipoppiksena ole kovin huono. Mutta itselleni tämä ei kerta kaikkiaan lähde.



YLEn UMK-sivut

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti